Nästa anhalt - Mars!

Är det nån som vill haka på till Mars? Ja, planeten alltså! ESA söker tolv kandidater som vill åka till Mars och expeditionen börjar i slutet av nästa år. Resans längd är 520 dagar och innebär extrem isolering.

När jag var liten ville jag bli astronaut. Ja, visst hade jag högtflygande (haha) drömmar redan som barn! Jag kunde smyga ut mitt i natten, sommar som vinter, för att lägga mig på baksidan och stirra upp på himlavalvet. Som tonåring skrev jag en uppsats till en tävling i lokaltidningen om UFO:n och vann en stjärnkikare. Den stjärnkikaren hittade jag nyligen när jag städade ur mitt gamla bohag. Den hamnade definitiv i "spara"-högen!

Jag fascineras av allt som har med rymden att göra, utforskning av planeterna, oförklarliga fenomen och science fiction. En av mina favoritfilmer är "Contact" med Jodie Foster. Boken är i och för sig bättre än filmen, som är skriven av Carl Sagan. Eller "The Right Stuff", som handlar om Mercury-astronauternas träning och olika rymdfärder. Eller HBO-serien "From the Earth to the Moon" som handlar om alla Apollo-uppdrag, vilket då förstås inkluderar alla resorna till månen. Är det inte lustigt att folk bara pratar om Armstrong och Apollo 11 men inte de andra resorna till månen? Vet ni hur många det blev totalt? Nähej, tänkte väl inte det... Kanske ska göra lite "rymdtrivia" snart...

Jag läste en kurs i astronomi på universitetet i USA. Det var otroligt spännande. I kursen ingick en utflykt till ett observatorium norr om San Francisco. Vi stack dit en kväll och riktade alla kikare av olika slag och storlekar mot olika saker. De flesta ville titta närmare på kometen Hale-Bopp som var synlig för blotta ögat då. Jag var mest fascinerad av att se Mars i närbild. I ett bra teleskop ser man att planeten är svagt röd och att det finns en nordpol och en sydpol, precis som på jorden.

Finns det is så finns det väl vatten. Finns det vatten så finns det väl liv?

image9

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0