Hubble

image3

Jag är fascinerad av rymden. Har alltid varit det. Redan som liten smög jag ut på baksidan av huset och låg och tittade på stjärnhimlen.

 När jag har tråkigt, eller vill ta en paus från jobbet, eller surfar i all oändlighet... då brukar jag kolla vad som händer i rymdens värld. Idag har jag snurrat runt och tittat på bilder från Hubble.

Hubble är ett teleskop som ligger i omloppsbana runt jorden. Det sköts upp 1990 och är placerat ovanför atmosfären. Anledningen till det är att atmosfären kan förvrida och blockera ljus som når planeten. Hubble ger alltså en vy av universum som överträffar alla teleskop som är baserade på jorden. Dess omloppsbana är på ca 97 minuter och det färdas runt åtta km/sekund. Men nog med nörd-fakta...

Bilderna som Hubble tar är helt fantastiska. Jag rekommenderar en titt i galleriet här. Under tiden får ni vila era ögon på den här... Lite läskig, men cool på samma gång. Det är en nebulosa som kallas "Timglas-nebulosan". Det är ju en optisk illusion, men....
image4

Fler coola bilder från Hubble -

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0