Google Sky

Har lekt med Google Sky. Låtsas varit "rymdfarare" och besökt avlägsna platser, till och med supernovor på södra himlavalvet... Jag har navigerat mig fram mellan stjärnbilderna, stjärnorna, galaxer och planeter. Jag har vridit och vänt på himlavalvet och inser att jag borde ha blivit astronaut. Kanske i nästa liv... Jag har mina favoriter på stjärnhimlen.

Vega, förstås. Hon lyser starkast och klarast av de alla på himlavalvet trots att hon inte är polstjärnan. Vega är en stjärna som finns i stjärnbilden Lyran. Det är från Vega vi får höra pulserande radiosignaler i filmen "Contact" med Jodie Foster. Boken av Carl Sagan är bättre än filmen...

Orion. Det finns så mycket att titta på i den vackre jägarens stjärnbild. Bältet, svärdet som hänger ner, men mest av allt gillar jag att peka ut de två översta stjärnorna och vad som skiljer dem åt. Den ena är röd och den andra är blå. Den röda är en död stjärna och därför kall. Den blå lever fortfarande och är därför varm. Den röda heter "Betelgeuse" och uttalas som filmens titel - "Beetlejuice". Det betyder "jättens armhåla". Inte så himla romantiskt, men så fick jag lära mig i min astronomikurs...

Anonym. En stjärna som jag ibland använder mig av för egen navigation. Med dess hjälp hittar jag lätt Karlavagnen och Orion på himlavalvet. Vet inte vad den heter, men borde förstås ta reda på det nu...

Cassiopeia. Döpt efter en drottning. Ser ut som ett "W" på himlavalvet. Eller ett "M". Det beror ju på vart man befinner sig... Rymdnörden har "döpt en stjärna" i konstellationen till sin bästis för ett par år sedan.

Mars. Jag har alltid varit fascinerad av Mars. Har bloggat om planeten förr. Det här är väl inte sista gången...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0